Wednesday 14 December 2011

Bila Perempuan Pandu Kereta Power

Tahu anak maut lepas baca HM



KUALA PILAH: “Saya terkilan kerana angah (Suzimah) tidak sempat menikmati patin masak tempoyak kegemarannya,” kata Shuhaimi Hashim, 54, bapa kepada Suzimah, 28, yang terbunuh akibat lemas selepas kereta dipandunya terjunam dalam kolam pancing di Kilometer 24, Jalan Seremban-Kuala Pilah di Kampung Gedang, di sini, kelmarin.

Menurutnya, arwah anaknya yang bekerja di salun kecantikan dalam perjalanan pulang dari Felda Temangau, Pahang menghala Puchong, Selangor selepas menghadiri majlis pertunangan adik ketiganya.


“Saya tidak menyangka mangsa kemalangan itu angah dan hanya mengetahui kemalangan menimpanya selepas membaca Harian Metro, jam 6.30 pagi tadi (semalam).

“Lebih menyedihkan, saya tidak sempat menunaikan permintaannya yang beria-ia meminta mencarikan patin masak tempoyak kegemarannya kerana semua kedai tutup jam 11 malam, beberapa jam sebelum kemalangan itu,” katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Ampuan Najihah, di sini, semalam.


Katanya, lebih menyedihkan apabila dia juga tidak sempat mengenali bakal suami anak perempuannya itu.


“Arwah memberitahu mahu membawa bakal suaminya dari Kuala Perlis berjumpa kami sekeluarga sebelum menetapkan tarikh perkahwinan pada 2 Februari depan.

“Saya reda pemergiannya kerana Allah lebih menyayanginya dan angah seorang anak yang baik,” kata bapa kepada tujuh anak itu.


Menurutnya, dia cukup terkilan kerana tidak bertegas untuk menghantar anak keduanya itu ke Seremban.

“Saya tahu arwah tidak biasa keadaan jalan di Seremban, lebih-lebih lagi Kuala Pilah dan disebabkan itu, saya bercadang menghantarnya hingga selamat memasuki Lebuhraya Utara-Selatan menghala Kuala Lumpur, namun dia menghalang mengatakan boleh pergi sendiri. “Bagaimanapun, saya sudah berasa tidak sedap hati ketika itu, namun akur dengan permintaannya yang mahu memandu sendiri lebih-lebih lagi Honda Prelude itu baru dibelinya kurang enam bulan,” katanya.


Jenazah Suzimah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Temangau 2, Kemayan, Pahang kira-kira jam 3 petang, semalam.


Muka depan Harian Metro semalam melaporkan mangsa maut di tempat kejadian dipercayai akibat lemas selepas badannya terbelit tali pinggang keledar selepas keretanya terjunam dalam kolam.


Kemalangan dipercayai berlaku selepas mangsa yang dalam perjalanan dari Kuala Pilah menghala Seremban cuba memotong treler di depannya, namun gagal selepas tiba-tiba sebuah bas henti-henti berada di laluan bertentangan.


Suzimah cuba masuk semula ke laluannya, namun kenderaannya bergesel dengan treler yang cuba dipotong menyebabkan keretanya terbalik beberapa kali sebelum terjunam dalam kolam berkenaan yang terletak di kiri jalan.

No comments:

Post a Comment